29 november 2006

Vem vill bli partiledare?

Jag lyssnade just på Carin Jämtin i Ekots lördagsintervju (podradio, strålande uppfinning) och tycker att hon (som vanligt) var bra. Men vad är det som gör att de som nu diskuteras som möjliga partiledare inte offentligt klarar av att säga något i stil med: "om det är så att valberedningen och resten av partiet är överens om att föreslå lilla mig, då ställer jag självklart upp."? Istället mumlas det om "valberedningen", "bra intern debatt" och "viktig process".

Jag tror att den diskussion om politik som bör vara vägledande för vem som ska väljas att leda partiet faktiskt måste ha sitt ursprung i att det handlar om riktiga människor som väljs till poster. Men en diskussion om Wedin, Jämtin eller Messing eller vem som helst blir ju helt innehållslös om inte någon ställer sig upp och berättar om vad de tycker att partiet ska hålla på med. Den enda som verkar våga lägga sig i just den debatten är väl Morgan Johansson (som jag för övrigt tror kommer att ha varit partiledare innan han går i pension – någon som sätter emot?). Tänk vad mycket friskare debatten skulle vara om inte alla andra ledande figurer var så skitnödiga att de håller inne med allt de tycker.

Inga kommentarer: