01 november 2006

Ska man bli miljöpartist?

Jag läser just boken "Oväder – Nyheter från en allt varmare värld" av den engelske journalisten Mark Lynas". Han reser runt världen och ser överallt starka tecken på allvarliga klimatförändringar. Isen vid nordpolen smälter, öknarna breder ut sig. Och på den (före detta) paradisiska Stilla Havsön Tuvalu inleder man ett migrationsprogram där invånarna allt eftersom ska flytta till Nya Zealand, eftersom deras egna öar inom en rimligt snar framtid kommer att vara helt översvämmade.

Och enligt den ganska övertygande Lynas är alla dessa saker beroende på hur vi själva lever och vilka beslut vi tar.

I går kunde man till och med läsa om klimatförändringarna i Metro. "Klimathotet kan göra 200 miljoner hemlösa" är rubriken på förstasidan.

Och samtidigt som detta skär miljöministern ner på anslagen till SMHI, som är den svenska myndighet som har ansvar för att hålla koll på klimatförändringarna (kolla sidan 60 i regeringens budgetproposition för utgiftsområde 20 "Allmän miljö och naturvård).

Det är nästan så att man borde bli miljöpartist.

2 kommentarer:

Johanna Graf sa...

Bra att du kommenterar på andras bloggar, annars hade jag aldrig hittat din! Jag lägger en länk till dig på min blogg, om det är OK för dig?

Carl Fredrik Johansson sa...

Tanken på att någon ska läsa mina terapeutiska alster är visserligen lite läskig, men självklart blir jag jätteglad om du vill länka.
När jag bara får lite tid över ska jag också försöka länka till alla kloka bloggare jag känner (och nu vet jag ju också att du finns!).