29 oktober 2006

"Sportstaden" Uppsala

I går gick Sirius upp i Superettan! Jättekul. Men fortfarande är det bedrövligt hur usel elitnivå Uppsalaidrotten håller. I fotbollen firar man i dag, men det är fortfarande 32 år sedan ett Uppsalalag var i allsvenskan (observera att jag bara pratar om herridrott – Bälinge är ett bra exempel på att det är möjligt att bedriva elitidrott i Uppsala, jag återkommer om varför herrarna inte tycks dra några lärdomar...). I hockey är Almtuna ett stabilt mitten-/bottenlag i serien under elitserien, men inte på en miljon år en kandidat till att gå upp.

Uppsalalag i förstadivisionen (fortfarande bara herrar) finns i: badminton (Fyrisfjädern), tennis (Upsala Studenter), basket (Sallén), bandy (Sirus) och innebandy (Storvreta). Hoppsan, jag glömde visst minigolf. Hurra.

I följande idrotter finns Uppsala inte med i högsta divisionen:
fotboll, ishockey, volleyboll, amerikansk fotboll, baseboll, pingis, bowling, curling, dragkamp, handboll, landhockey och squash (det är möjligt att jag glömt någon stor och viktig sport i hastigheten). Och även om några av de sporterna kanske inte kan räknas till de mest publikdragande är listan alltför pinsam. Jag glömde kanske säga att Uppsala är Sveriges fjärde största stad med nästan 200000 invånare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fast studenternas är en trevlig finalarena för bandyn. Inte så illa...

/ Björn Sundin
kommunpolitiker i Örebro - en stad med nära 130 000 invånare, elitlag i både dam- och herrfotboll (trots SvFFs försök att hindra...), i bandy, i volleyboll och nästan i handboll (LIF Lindesberg spelar ju sina matcher i Örebro...) (och säkert några fler idrotter som jag glömt - typ motorsport). Jo, och sedan är vi örebroare ödmjuka och inte särskilt stöddiga också...