26 oktober 2006

Almega årets lobbyist

Arbetsgivarorganisationen Almega utsågs till årets lobbyist utsågs i kväll av Resumé på Laroy i Stockholm. Skälet till det är deras lobbyarbete för avdrag för hushållsnära tjänster.

Men jag tycker inte att det var något bra val. Och huvudskälet till det är inte att jag inte gillar själva pigavdraget. Nej, istället finns problemet faktiskt formulerat i slutet på juryns motivering "Med den nya regeringens löften om att införa skattereduktionen ser de ut att gå i mål under nästa år.”. Man har ännu inte uppnått något! Om avdraget genomförs nästa år är Almega en hyfsad kandidat till Årets Lobbyist 2007.

För lobbyarbete handlar inte om att få uppmärksamhet, vilket de flesta verkar tro. Lobbyarbete syftar till förändring, inget annat. Ibland kräver det att man syns i tidningarna, ibland inte. Men ganska ofta ser man lobbyarbete mätas i antalet pressklipp, vilket är ungefär som att räkna ut den allsvenska fotbollstabellen efter vilket lag som gjort flest dribblingar.

Vem borde ha vunnit priset i år då? Ja, min röst hade gått till Magnus Nilsson från Naturskyddsföreningen i Stockholm som lobbat hårt för trängselskatten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Och dessutom kan man ju tillägga att det hade varit en större prestation om sossarna hade infört de ändrade skattereglerna - då hade jag kunnat vara med och dela på priset...
Borgarna har väl redan från början varit för de förslag som Almega drivit?